Škola plivanja Košutnjak se realizuje na bazenima Zavoda za sport i medicinu sporta Republike Srbije. Škola plivanja Košutnjak ima za cilj da deca steknu i nauče plivačke veštine tj. nauče stoilove sportskog plivanja. Plivanje je stvar opšte kulture i kao takvo jako je bitno za motorički i intelektualni razvoj svakog deteta. Prevaskodni cilj škole plivanja Košutnjak je da deca budu osposobljena da budu samostalna i bezbedna u dubokoj vodi. Treninge vode profesori fizičkog vaspitanja kao i bivši i aktuelni državni prvaci u plivanju.
Visina mesečne članarine je 2000 dinara.
Deo vežbi, plana i programa škole plivanja Košutnjak:
Vežbe hodanja, trčanja i skokova izvoditi u vodi dubine do kukova. Učenici su podeljeni u dve homogene grupe, koje u formaciji dve naspramne vrste stoje na bočnim ivicama bazena u vodi. Nastavnik je u vodi na polovini čeone linije bazena. Zadaci:
1. Hodanje lagano, a zatim brže ko će manje, a zatim ko će veće talase praviti.
2. Hodanje u čučnju pomažući se rukama (veslati).
3. Trčanje lagano, pa brže (kao vežba 1).
4. U trčanju visoko podizati kolena napred i u stranu.
5. iz laganog trčanja, jednonožnim odrazom skok uvis, doskok u čučanj, upor čučeći i hodanje četvoronožno.
6. Kao prethodna vežba, samo puzati.
Pripremni deo časa (trajanje 8 minuta)
Kompleks vežbi oblikovanja u plitkoj vodi. Vežbama oblikovanja imitirati pokrete rukama i nogama u plivačkim tehnikama u kombinaciji sa disanjem.
Glavni deo časa (trajanje 30 minuta)
• Klizanje i disanje:
li Ponoviti vežbe klizanja i disanja sa prethodnog časa.
2. Odrazom o zid bazena, klizanje na grudima sa daskom u rukama u uzručenju. U klizanju održavati hidrodinamički stabilni položaj i obavljati udah na obe strane.
3. Istu vežbu raditi u klizanju na leđima.
• Rad nogama:
1. Ponoviti vežbe sa prethodnog časa.
2. Kao vežba 2 sa desetog časa sa radom nogama kao u prsnom kraulu. Ovu vežbu raditi umereno laganim pokretima nogama, povećavajući zahteve dužine pređenog puta, brzine
škom i kontinuirano disanje). Takmičenje “Ko će lepše-dalje”?
3. Istu vežbu raditi u ležanju na leđima (leđni kraul).
4. Nakon klizanja na grudima sa daskom u uzručenju, raditi
‘ nogama kao u prsnoj tehnici.
• Rad rukama sa disanjem:
1. Ponoviti vežbe sa prethodnog časa.
2. Nakon uspostavljanja klizanja odrazom o zid bazena (a zatim i o dno bazena), uz pomoć partnera koji pridržava noge, raditi pokret jednom, a zatim drugom rukom u prsnom kraulu („ruka ruku čeka”), sa disanjem.
3. Istu vežbu raditi naizmeničnim pokretima rukama. Povezati rad rukama sa disanjem pokretima glave u stranu (okretanje glave).
4. Istu vežbu raditi tako da partner gura plivača potiskom u stopala.
Napomena: Ove vežbe raditi uz maksimalnu kontrolu (uočavanje i otklanjanje svih grešaka) nastavnika.
5. Iste vežbe raditi u prsnoj tehnici.
6. Iste vežbe raditi u leđnom kraulu.
• Koordinacija:
1. Nakon odraza o zid bazena i zauzimanja horizontalnog položaja sa daskom u rukama u uzručenju i glavom u vodi do visine usnih školjki, raditi nogama kao u prsnom kraulu, a pokretima glave u obe strane vršiti akt disanja (sa zadrškom i kontinuirano disanje). “Ko će lepše i duže”?
2. Istu vežbu raditi koordinirajući pokrete nogama i disanje u prsnoj tehnici.
3. Istu vežbu raditi koordinirajući pokrete nogama, položaj tela, glave i ruku sa disanjem u leđnom kraulu.
• Skokovi i igre:
1. Iz upora sedeceg raznožno na ivici bazena sa nogama u vodi, ulaziti u vodu “glavačke”, a zatim u vodi praviti kolut napred.
2. Stav o šakama kolut napred.
3. Kolut nazad.
4. Iz čučnja na ivici bazena i sa rukama u predručenju gore, pomeranjem težišta tela napred, uskočiti u vodu na glavu; U vodi roniti, a zatim raditi stav o šakama, kolut napred i nazad i “zvezdu”.
5. Istu vežbu raditi iz polučučnja.
Završni deo časa (trajanje 4 minuta)
Igra: “Ko đe najduže da roni”? Učenici su na ivici bazena u po-lučučnju sa rukama u predručenju gore. Rastojanje među učenicima je najmanje jedan metar. Na nastavnikov znak skaču u vodu na glavu, zauzimaju hidrodinamički položaj tela i rone radeći nogama kao u prsnom kraulu. Pobednik je učenik koji na opisani način pređe najduži put. Takmičenje organizujemo i u ronjenju radeći nogama kao u prsnoj tehnici.
Zadaci:
Igrom i vežbama oblikovanja pripremiti učenike za rad m glavnom delu časa.
Klizanje, nastavak plivanja pokretima rukama i nogama u koordinaciji sa disanjem.
Skokovi.
– Igra.
Uvodni deo časa (trajanje 3 minuta)
Elementarna igra: “Ribolovci”. Učenici (“ribice”) su podeljeni na dve grupe, koje u formaciji dve naspramne vrste stoje na udaljenosti od desetak metara. Dva učenika (“ribolovci”) stoje na sredini između vrsta. Na nastavnikov znak “ribice” menjaju mesto pretrčavanjem pored “ribolovca”, a ovi ih hvataju. Imaju pravo da uhvate samo po jednu “ribicu” u jednom pretrčavanju. Uhvaćena “ribica” se pridružuje “ribolovcima” i hvatom za ruku formira se “mreža” u koju se i dalje, u svakom pretrčavanju hvata samo po jedna “ribica”. Pobednik je zadnja uhvaćena “ribica”.
Škola plivanja Košutnjak
Kompleks vežbi oblikovanja u vodi. U komleksu dati što više vežbi kojima se imitiraju pokreti rada rukama i nogama u plivačkim tehnikama.
Glavni deo časa (trajanje 30 minuta)
• Klizanje:
I. Ponoviti vežbe klizanja na dubini od 50 cm i po površini u ležećim položajima i bočnim stranama, sa rukama u uzručenju i priručenju, itd.
• Rad nogama:
1. Ponoviti vežbe sa prethodnog časa.
2. Odrazom o zid bazena i sa daskom u uzručenim rukama (glava u vodi do visine usnih školjki) i nakon kraćeg klizanja raditi nogama tehnikom prsnog kraula i sa disanjem pokretima glave na stranu.
3. Istu vežbu raditi pokretima nogama u prsnoj tehnici.
4. Istu vežbu raditi pokretima nogama u leđnoj tehnici.
• Rad rukama:
1. Ponoviti vežbe sa prethodnog časa.
2. Odrazom o dno bazena uspostaviti horizontalni položaj tela i klizanje. Uz pomoć partnera koji plivača potiskuje na stopala, uraditi nekoliko zaveslaja u prsnom kraulu sa disanjem okretanjem glave na stranu.
Napomena: Opis, demonstracija (“prva” i “druga”), objašnjenje, uočavanje i ispravljanje grešaka su “prisutni” onoliko koliko, u najboljoj meri, doprinose učenju pravilne tehnike zaveslaja u koordinaciji sa disanjem.
3. Na isti način raditi vežbu za prsnu tehniku, a zatim za leđni kraul.
B deo:
1. Skokovi na glavu “iz vode u vodu”.
2. Skokovi na glavu “iz vode u vodu” i ronjenje kroz noge je. dnog (a zatim 2, 3, 4…) partnera.
3. Skok na glavu “iz vode u vodu” preko ruku partnera.
4. Skok na glavu nazad, jednonožnim odrazom o ruke partnera.
5. Skokovi na glavu sa ivice bazena (iz čučnja i uspravnog stava).
6. šaljivi skokovi na noge “sa prozivkom”.
Završni deo časa (trajanje 4 minuta)
Elementarna igra “Pecanje”. Svi su učenici u formaciji kruga u vodi do grudi. U sredini kruga je nastavnik koji, krećući se u krug u mestu, “oko sebe” pokušava da dodirne učenike laganom loptom po glavi. Lopta je pričvršćena kanapom na motku dužine koja mu omogućava opisani zadatak. Učenici se “spašavaju” zaranjanjem u vodu. Igra počinje laganim, a zatim bržim kretanjem lopte. Nastavnik može menjati smer kretanja lopte. Nastavnik određuje kako će učenici uranjati u vodu.
Zadaci:
– Igrom i vežbama oblikovanja pripremiti učenike na opterećenje u glavnom delu časa;
I Klizanje, nastavak plivanja pokretima nogama, a zatim rukama u koordinaciji sa disanjem;
– Skokovi;
– Igra;
– Proveravanje.
Uvodni deo časa (trajanje 3 minuta)
Elementarna igra: “Hvatanje u parovima”
Pripremni deo časa (trajanje 8 minuta)
Kompleks vežbi oblikovanja u vodi sa pokretima kojima se imitira rad rukama i nogama u plivačkim tehnikama.
Glavni deo časa (trajanje 30 minuta)
• Klizanje:
1. Ponoviti sve učene načine klizanja i povezati ih sa radom nogama u prsnom i leđnom kraulu i prsnom tehnikom, prvo “na dah”, a zatim i u koordinaciji sa disanjem. Sa učenicima koji zaostaju u usvajanju plivačke tehnike (nastavnih sadržaja p vežbi), organizovati individualni rad, ne zapostavljajući ostale učenike.
• Rad nogama u delfin tehnici:
Na suvom:
1. U stojećem uspravnom stavu na prstima na jednoj nozi,
slobodnom nogom raditi pokrete kao u delfin tehnici.
2. Istu vežbi raditi na stepenicama ili nekom podestu.
3. Iste vežbe raditi u koordinaciji sa pokretom kukovima na-pred-nazad.
4. Na klupi, u ležećem položaju na grudima, nogama raditi pokrete kao u delfinu.
U vodi:
1. Iste vežbe ponoviti u vodi.
2. Bočni položaj prema zidu bazena, jednoručni slobodni hvat za ivicu bazena, noge slobodno u vodi vertikalno. Obema nogama pokret kao u delfin tehnici. U početku je rad nogama lagan, a zatim postaje brži kada se ruka odvaja od ivice bazena i zajedno sa drugom rukom radi pokrete napred-na-zad po površini vode, omogućavajući zadržavanje glave iznad vode. Pokrete nogama prate i pokreti kukovima.
3. Istu vežbu (rad nogama i kukovima) raditi sa podignutim rukama.
4. U ležećem položaju na grudima, hvatom za ivicu bazena raditi pokrete nogama i kukovima u delfin tehnici.
5. Istu vežbu raditi u leđnom i bočnim položajima.
6. Odrazom o zid bazena zauzeti horizontalni položaj na grudima (klizanje), a zatim nekoliko udara nogama tehnikom delfin.
7. Ista vežba iz ležećeg položaja na leđima.
8. Ista vežba iz ležecih bočnih položaja.
9. Iste vežbe raditi u položaju ronjenja. Vežbu 6 raditi partnerom i disanjem nakon dva udara, pokretom glave gore-dole.
10. Ista vežba sa daskom u uzručenim rukama.
• Proveravanje nivoa znanja:
Pokreti nogama i disanje:
1. Nakon odraza o zid bazena zauzeti horizontalni položaj sa rukama u uzručenju i raditi nogama kao u prsnom kraulu, disati pokretima glave levo-desno.
2. Istu vežbu raditi pokretima nogama u leđnom kraulu.
3. Na isti način proveriti nivo znanja rada nogama u prsnoj tehnici.
Pokreti rukama i disanje:
1. Nakon odraza o zid bazena uspostaviti koordinirane zaveslaje sa disanjem u prsnom, pa leđnom kraulu i prsnoj tehnici.
Završni deo časa (trajanje 4 minuta)
Svim učenicima saopštiti rezultate provere sa obrazloženjem. Prvo se saopštavaju dobri, a potom, sa dosta pedagoškog takta, slabiji segmenti rada. Od učenika treba tražiti komentare i mišljenja, jer učenik treba da shvati koliko mu je odstupanje od tražene tehnike.