Škola plivanja Vračar, Beograd
Program škole sportskog plivanja
Zadaci (Škola plivanja Vračar):
Kompleks nastavnih sadržaja prirodnih oblika kretanja u vodi;
Kompleks vežbi oblikovanja imitacija rada nogama i rukama u plivačkim tehnikama;
- Skokovi na noge;
Zauzimanje horizontalnog položaja, klizanje i disanje;
- Rad nogama kraul i leđno;
– Rad rukama kraul i leđno;
Uvodni deo časa (trajanje 3 minuta)
- Hodanje i trčanje sa zadacima u vodi dubokoj do kolena.
- Hodanje sa visokim podizanjem kolena (rukama uhvatiti potkolenicu).
- U laganom trčanju jednonožnim odrazom skok uvis, uzručiti, doskočiti u čučanj, hodanje u čučnju, uspravljanje. Sve ponoviti nekoliko puta.
- U laganom trčanju visoko prednožiti desnom-levom.
- U laganom trčanju zanožiti desnom-levom.
- Trčanje četvoronožno.
- Dečji poskok.
Pripremni deo časa (trajanje 8 minuta)
Kompleks vežbi oblikovanja u plitkoj vodi.
Glavni deo časa (trajanje 30 minuta)
- Skokovi na noge:
- Pojedinačni skokovi sa ivice bazena iz mesta.
- Grupni skokovi sa ivice bazena iz
- Pojedinačni skokovi sa ivice bazena iz zaleta.
- Šaljivi skokovi iz zaleta (ko će napraviti veće talase).
- Zauzimanje horizontalnog položaja, klizanje, disanje.
- Ponoviti vežbe plutanja.
- Promena položaja plutanja i zauzimanja horizontalnog položaja:
- zgrčeno-vertikalno,
- zgrčeno-vertikalno-horizontalno (grudi, leđa).
Ove vežbe raditi u parovima. Insistirati na zadržavanju položaja što duže. Disati.
- Ponoviti klizanje na grudima i leđima sa disanjem – podizanje i spuštanje glave u vodu.
- Kada prestane klizanje učenik zauzima plutajući horizontalni položaj tela u kojem je klizao, a potom se okreče na suprotnu stranu, zauzme horizontalni plutajući položaj, zatim vertikalni i vrati se na poziciju za novo odgurivanje. U svim vežbama plutanja i klizanja menjati položaje ruku od priručenja do uzručenja (ili jedna u uzručenju, druga u priručenju). Dužinu klizanja povećavati guranjem partnera.
- Rad nogama u mestu i kretanju:
Ponoviti učene vežbe.
- U vertikalnom plutajućem položaju sa rukama ispred tela u položaju predručenja van, raditi pokrete nogama kao u prsnom (leđnom) kraulu. Rukama se rade lagani pokreti koji pomažu održavanje tela u (na) vodi. Ovu vežbu raditi u parovima.
- Odrazom o zid bazena i nakon klizanja (u hidrodinamičnom položaju), bez disanja plivati nekoliko metara nogama kraul.
- Ista vežba samo menjati položaj tela (grudi, leđa), glave (nisko-visoko) i ruku (uzručenje-predručenje).
- Ista vežba sa disanjem.
- Ista vežba sa daskom u rukama.
- Ronjenje plivajući nogama kraul tehnikom (grudi, leđa), jednom rukom uzručiti drugom priručiti itd.
- Rad rukama u mestu:
Na suvom:
- Početni stav raskoračni, vodoravni pretklon, desnom rukom uzručiti, levom priručiti, bočni krugovi.
- Imitacija rada ruke kao kod kraul tehnike u fazi kretanja ruke kroz vodu (propulzivni deo zaveslaja) i kretanje ruke kroz vazduh (retropulzivna faza zaveslaja). Poseban akcenat staviti na “visoki lakat”.
- Istu vežbu raditi u parovima. Partner ima zadatak da koriguje pokrete, a kasnije i da daje otpor u vršenju pokreta.
- Istu vežbu raditi u ležanju na grudima na švedskoj klupi. Obratiti pažnju da učenici rade “S” zaveslaj u „punoj tehnici”.
U vodi:
- Iz ležećeg položaja na grudima na ivici bazena, glavom ka bazenu, rukama u uzručenju, grudima i glavom nad vodom, uz pomoć partnera koji pridržava noge i vrši korekciju pokreta, raditi u vodi naizmenične zaveslaje jednom pa drugom rukom.
Partner sedi raznožno na ivicu bazena nogama u bazenu i drži suvežbača u bazenu za stopala, a on je zauzeo
horizontalni položaj grudima na vodi sa rukama u uzručenju i radi pokrete zaveslaja jednom pa drugom rukom (“ruka ruku čeka”). Disanje se obavlja podizanjem glave iz vode. Izdah je u vodi. Stopala se drže na dubini od oko 20cm.
B deo:
„Takmičenje kolona”. Učenici su podeljeni u dve homogene grupe i stoje u formaciji dve paralelne kolone u vodi do grudi. Učenici su u raskoračnom stavu i na rastojanju za veličinu pred- ručenih ruku. Na znak nastavnika zadnji iz kolona zarone i provu- ku se članovima svoje ekipe kroz noge i stanu na čelo kolone u raskoračnom stavu. Način kretanja kroz vodu je ograničen na pokrete rukama po dnu bazena i rad nogama kao u prsnom kraulu. Igra se završava kada svi članovi ekipe završe opisani zadatak i zauzmu stav kao na početku igre. Pobednik je ekipa koja prva završi opisani zadatak.
Završni deo časa (trajanje 4 minuta)
Elementarna igra: “Ringe-ringe-raja”.
Zadaci:
- Igra;
– Kompleks vežbi oblikovanja kojima se imitiraju pokreti plivačkih tehnika;
- Plutanje, zauzimanje horizontalnog položaja, klizanje, disanje.
- Rad nogama;
- Rad rukama;
- Koordinacija;
Uvodni deo časa (trajanje 3 minuta)
Elementarna igra: “Glava tera rep”.
Pripremni deo časa (trajanje 8 minuta)
U kompleksu vežbi oblikovanja (na suvom) ukomponovati vežbe imitiranja pokreta u plivačkim tehnikama kraul, leđno, prsno, delfin i disanje.
Glavni deo časa (trajanje 30 minuta)
- Plutanje, zauzimanje horizontalnog položaja, klizanje, disanje:
- Ponoviti vežbe učene na prethodnim časovima. Posebnu pažnju obratiti na koordinaciju svih kretanja. Vežbe raditi individualno, u parovima i četvorkama. Vežbe organizovati ka© ig- ru i takmičenje. Sve vežbe raditi iz različitih položaja. Gvek tražiti od učenika “Ko će lepše, bolje, pravilnije, duže’F.
- Rad nogama:
- Ponoviti vežbe sa prethodnog časa.
Napomena: Osnovni zadatak ovih vežbi je:
- Naučiti učenike da pravilno rade nogama u prsnom i leđnom kraulu.
- Usvajanje osnovnih struktura pokreta nogama.
- Zauzimanje horizontalnog položaja i stvaranje oseeaja hidrodinamičnosti.
- Povezivanje pokreta nogama u hidrodinamičnom položaju tela sa disanjem.
Sve vežbe organizovati tako da učenici shvate i prihvate neizostavnu potrebu pomaganja, asistiranja, uočavanja i otklanjanja grešaka. Razvijati među učenicima “zdrave” komentare o realizaciji pokreta i kretanja, stimulisati umerene “šaljive” tonove i, posebno, brigu, samosigumost i opštu sigurnost.
U ovim vežbama je neophodno stalno ukazivanje (i pokazivanje iz različitih pozicija i na različite načine) na:
- pravilan rad i postepeno isticanje specifičnosti savijanja nogu u svim zglobovima,
- brzinu rada nogama,
- sinhronizovan rad nogama*,
- amplitudu pokreta,
- režim disanja,
- položaj tela i dobru stabilnost,
- koordinaciju rada nogama i disanje,
- ne zahtevati preplivavanje dužih deonica, zaustavljati učenike nakon rada u ciklusu od dva udaha, kada treba da vide koliko su “preplivali”, kao i da se upoređuju sa ostalim učenicima, svaki napredak u radu pohvaljivati, a slabije rezultate otklanjati individualnim pristupom učenicima.
- Iz uspravnog stojećeg stava, leđima okrenuti zidu bazena, sa daskom u rukama u položaju uzručenja (voda do visine grudi), odrazom otkliznuti i zauzeti hidrodinamički stabilan položaj tela. Raditi nogama kao u prsnom kraulu. Ovu vežbu radimo bez disanja (“na dah”) i sa disanjem. Ovu vežbu raditi i u položaju leđnog kraula.
- Istu vežbu raditi:
- bez daske sa rukama u uzručenju (bez i sa partnerom koji dobija različite zadatke vučenja ili guranja suve- žbača),
- jedna ruka u uzručenju, druga u priručenju,
- jedna ruka na dasci, druga u različitim pozicijama od uzručenja do priručenja “miruje” ili radi sitne pokrete koji omogućavaju bolju plovnost i stabilnost tela na vodi,
- ruke u priručenju,
- ruke na leđima.
- Iste vežbe raditi u leđnom položaju i sa daskom u različitim pozicijama od uzručenja do priručenja. Deonice “preplivavanja” određivati na osnovu individualnog nivoa znanja i sposobnosti učenika.
- Iste vežbe – bez daske – raditi roneći na grudima, leđima, i bočnim stranama
- Iste vežbe raditi sa perajama.
Napomena: Uočavanje grešaka, a one su u ovoj fazi obuke neminovnost, identifikacija uzroka i mogućih posledica su sastavni deo nastavnikova rada, njegovih stručnih didaktičko-metodskih sposobnosti. Međutim, eventualne greške moraju da uočavaju i učenici. Samo kada postanu svesni svojih (i tuđih) grešaka, kada uvide u kojoj meri pokreti odstupaju od “pravilne tehnike” u kinematičkom, prostornom, vremenskom, dinamičkom i hidrodinamičkom smislu, možemo ih dobro motivisati da rade na otklanjanju grešaka.
Rad rukama i disanje:
Ponoviti vežbe sa prethodnog časa.
U vodi do grudi (uspravni stav, pretklon), prvo u mestu, a zatim hodajući, raditi pokrete rukama kao u prsnom kraulu, glava je iznad vode.
Istu vežbu raditi sa disanjem. Disanje obavljati pokretima glave gore-dole.
Iste vežbe raditi (u mestu, pa u hodanju) sa disanjem koje se obavlja okretanjem glave levo i desno.
Uz pomoč partnera, nakon zauzetog horizontalnog položaja na vodi, raditi zaveslaj jednom rukom, zatim drugom rukom, disanje na stranu.
Iste vežbe sa daskom.
B deo:
Elementarna igra: “Borba jahača”. Učenici su podeljeni po parovima I i raspoređeni slobodno u vodi do grudi. Jedan drugome zajašu na leđa
–(“na krkače”). Parovi, u međusobnoj borbi pokušavaju da jedni dmge obore. Pobeđuje par koji ne bude oboren. Par koji je pobedio zadaje ostalim parovima načine skokova u vodu. Nastavnik ocenjuje.
-Završni deo časa (trajanje 4 minuta)
I Ko će duže i lepše, u plutajućem, horizontalnom položaju na le- I dima menjati i zadržavati položaje i pokrete koje zadaje nastavnik. ■ Pokreti rukama su: priruči, uzruči, zaruči, odruči, krugovi, sve jednom I i obema rukama. Pokreti nogama su: prednoži, zanoži, odnoži.
■ Zadaci:
– Igra;
– Kompleks vežbi oblikovanja kojima se imitiraju pokreti pliva- jjmčkih tehnika nogama i rukama;
- Klizanje;
- Rad nogama i disanje;
- Rad rukama i disanje;
- Koordinacija;
IIP* Skokovi.
Uvodni deo časa (trajanje 3 minuta)
Trčanje sa zadacima u vodi dubine do sredine natkolenica. Učenici su podeljeni na dve grupe koje u formaciji vrsta stoje okrenuti leđima ka bočnim zidovima bazena, na rastojanju od širine laktova. Učenici se kreću do zamišljene sredine bazena, koju “obeleži” nastavnik svojim mestom stajanja. Zadaci:
- Hodanje sa visokim podizanjem kolena.
- Ista vežba u trčanju.
- Hodanje pomažući se rukama.
- Ista vežba u trčanju.
- Trčanje jednonožnim, a zatim sunožnim poskocima. Na sredini bazena, svog “protivnika” (učenik iz druge vrste) oboriti u vodu vučenjem ili guranjem – hvatom samo za šake.
Pripremni deo časa (trajanje 8 minuta)
Kompleks vežbi oblikovanja u vodi do visine kolena. Raditi ve- žbe oblikovanja u kojima su elementi plivačkih tehnika.
Glavni deo časa (trajanje 30 minuta)
- Klizanje:
- Ponoviti vežbe za uspostavljanje klizanja, a sa klizanjem raditi vežbe disanja. Klizati nakon:
- “pada” u vodu iz vode,
- odrazom iz vode sa dna ili zida bazena, od partnera, itd.,
- u fazi klizanja menjati položaje tela, glave i udova.
[1] Rad nogama i disanje(Škola plivanja Vračar):
- Ponoviti vežbe za rad nogama u prsnom i leđnom kraulu sa disanjem.
Rad rukama i disanje:
- Ponoviti vežbe za rad rukama u prsnom kraulu i disanju.
- Iz ležećeg položaja na leđima paralelno sa ivicom bazena i ramenom i rukom iznad vode (desno rame i ruka, a zatim okret, pa levo rame i ruka) raditi pokret rukom kao u le-đnom kraulu.
- U vodi do grudi raditi jednom pa drugom rukom pokrete kao u leđnom kraulu.
- Istu vežbu raditi naizmeničnim pokretima ruku, zadržavajući stalni ugaoni odnos koji zaklapaju ruke (180°).
- Kao vežba za prsni kraul 9. čas (vežba 2).
- Vežba se radi u parovima u vodi do pojasa. Plivač zauzima horizontalni položaj na leđima sa rukama u uzručenju. Partner ga hvata za stopala, a ovaj radi zaveslaj jednom, potom i drugom rukom. Vežba se izvodi u mestu.
- Ista vežba samo se radi obema rukama. Vežba se izvodi u mestu. Partner pomaže i otklanja greške.
- Isto kao prethodne dve vežbe, samo u kretanju.
Završni deo časa (trajanje 4 minuta)
Elementarna igra: “Ribari i ribice”. Učenici su podeljeni u dve homogene grupe. Jedna grupa napravi krug hvatajući se za ruke (“ribareva mreža”), a druga (“ribice”) je slobodno raspoređena unutar „mreže”. Kada nastavnik glasno kaže “ribice iz mreže”, “ribice” nastoje da što brže izađu iz “mreže” tako što će zaroniti i provući se, isključivo ispod ruku “ribara”. Kada sve “ribice” izađu iz “mreže”, grupe menjaju uloge. Nastavnik merenjem vremena završetka zadatka jedne i druge grupe proglašava pobednika.
TAG: Škola plivanja Vračar